Dierenkliniek Driemere 079 - 316 54 66

• Middenoorontsteking
  • Snot

Tips voor konijnen

Konijntjes kunnen bij de moeder weg als ze tussen de zes en acht weken oud zijn. Pas als het konijn ouder is dan zes weken kan het droogvoer en groente eten.

​Wat heeft een konijn allemaal nodig?

​Een konijn heeft een ruim hok nodig, waarin het heen en weer lopen en op zijn achterste poten kan gaan staan. Het hokje moet op een droge, niet tochtige plaats staan, en voldoende in de schaduw. Ook is het fijn als het hok op een rustige plaats staat zodat het konijn de tijd heeft om aan zijn nieuwe omgeving te wennen.

​Geef je konijn de eerste dagen nadat je hem gekregen hetzelfde voer als dat hij hiervoor kreeg. Het konijn moet 24 uur per dag hooi kunnen eten en vers water kunnen drinken. Omdat de darmen van konijnen snel in de war kunnen raken, mag je hem de eerste twee weken geen groenvoer geven, ook geen wortel. Daarna met kleine beetjes groenvoer beginnen.

Het eten van keutels

​Het klinkt vies, maar het is normaal dat konijnen hun keutels opeten. Konijnen hebben verschillende keutels, zachte en harde. De zachte keutels ​(blindedarmkeutels) eten ze op. Ze zijn gezond voor het konijn.

Voeding

​Konijnen eten speciaal konijnenvoer. Groene korrels zijn het beste. Dit zijn biks waar alle benodigde voedingsstoffen in zitten, dit voorkomt dat het konijn alleen de lekkere dingetjes uit het voer eet. Hooi is heel belangrijk voor een goede werking van de darmen en moet in ruime mate beschikbaar zijn voor het konijn.

Konijnen lusten ook groenten en fruit maar mogen niet alle groente en fruit. Van bepaalde koolsoorten (zoals rode en witte kool, bloemkool) en klaver kan het konijn gas in de darmen krijgen. Af en toe fruit mag, maar niet te veel. Geef nooit teveel nieuwe soorten groente of fruit in één keer, laat het konijn langzaam aan groente en fruit wennen. Witlof, broccoli, andijvie, wortels, boerenkool en veldsla zijn voorbeelden van goede groente.

Konijnen horen een slank en gespierd lichaam te hebben. Je moet de ribben bijna kunnen voelen zonder dat daar een dikke laag vet over zit. De onderkin (wam, een grote huidplooi onder de kin) van het vrouwtje mag niet zo groot zijn dat het in de weg zit bij het wassen of eten. Weinig droogvoer betekent, voor een volwassen konijn, niet meer dan 25 gram voer per kilogram lichaamsgewicht per dag. Een konijn dat 2 kg weegt krijgt dus 50 gram per dag. Dit lijkt erg weinig maar het is voldoende.Een konijn moet dag en nacht over hooi beschikken.

Ziekte en gezondheid

​Helaas zijn er verschillende ziekten die dodelijk kunnen zijn bij konijnen, zoals gasophoping en verstopping. Een konijn heeft veel gevoelige darmen. Gas veroorzaakt veel pijn. Door deze hevige pijn stopt het konijn met eten. Als een konijn 24 uur niet eet, kunnen de darmen stoppen met bewegen. Als de darmen te lang stilliggen, raakt de lever beschadigd. Door genoeg hooi en groenvoer te eten, krijgt het konijn vezels binnen die ervoor zorgen dat de darmen goed in beweging blijven. Een konijn met een verstopping zal zich niet anders gedragen. Het dier blijft levendig. Wel zal hij steeds minder gaan eten en worden de keutels kleiner. Om het voedsel wat ergens vast is blijven zitten weer in beweging te krijgen, moet het konijn veel drinken.

Gebit

​De tanden en kiezen van een konijn groeien een leven lang door. Door te eten slijten de tanden. Als de tanden niet goed staan zullen de ondertanden niet afslijten. Ze kunnen dan buiten de mond gaan groeien. Een konijn met te lange tanden krijgt problemen met eten. Hij kan het voedsel niet meer oppakken of kauwen. De tanden moeten dan geknipt worden. Konijnen kunnen ook haken aan de kiezen krijgen. De haken maken wondjes in de tong en/of wang. Als het konijn last heeft van haken zal het steeds langzamer kauwen en langer over zijn eten doen. Vaak heeft hij natte mondhoeken van het kwijlen.

Vaccinaties

Wanneer de zomer weer in aantocht is neemt de kans op besmetting met ziekten als Myxomatose en Viraal Haemorrhagisch Syndroom (VHS) en VHS2 bij konijnen toe. Door middel van een vaccinatie zijn dit soort ziekten op eenvoudige wijze te voorkomen. U kunt hiervoor zelf een afspraak maken. De inenting voor Myxomatose en VHS (ook wel VHD of RHD) is een jaar werkzaam. Het vaccin wat tegen VHD2 ontwikkeld is biedt een half jaar bescherming, en dient dus 2 maal per jaar gegeven te worden. In 2020 is er een vaccinatie op de markt gekomen dat een jaar bescherming biedt tegen Myxomatose, VHD1 en VHD2.

Myxomatose

​Een virusinfectie die vooral bij jonge konijnen sterfte kan geven in de nazomer. Verspreiding vindt plaats via stekende insecten als muggen, vlooien en vliegen.

​VHS (Viraal hemorrhagisch syndroom)

Een besmettelijke virusziekte die zeer plotseling sterfte kan geven bij konijnen ouder dan acht weken of een langzamer verlopend ziektebeeld met overal bloedingen. Verspreiding vindt plaats via contact met besmette dieren, ontlasting en urine. VHS wordt ook wel VHD of RHD genoemd, en wordt veroorzaakt door het RHD-1 virus.

VHS2

​Een besmettelijke virusziekte met een grillig verloop. Een konijn kan chronische ziek zijn, meestal is er dan vrijwel niets aan het konijn te zien totdat het dier in de acute fase komt. Bij de acute gevallen zien we symptomen zoals (acute) benauwdheid, koorts, bloedingen en neurologische problemen. Wanneer de acute fase optreedt, overlijdt het konijn binnen drie tot vijf dagen.​

Maden

Wanneer een konijn buiten in een hok gehouden wordt, is het van belang in het voorjaar, zomer en najaar elke dag het hok en het konijn op maden te controleren. Als het hok of het achterwerk van het konijn vies is door onvoldoende schoon stro of diarree, kunnen hier vliegen op af komen. Deze groene vliegen komen op de stank af en leggen eitjes op de vieze huid, meestal onder de staart of op wondjes. De eitjes worden maden en veroorzaken meestal binnen vier uur gaatjes in de huid (door zich een weg naar binnen te eten) en kunnen bloedvergiftiging veroorzaken.

Regelmatig sterven konijnen aan de madenziekte (myiasis). Vaak worden de maden pas opgemerkt als het konijn lusteloos is. Het kwaad is dan echter al geschied. U kunt dan het beste direct contact opnemen met uw dierenarts. Het haar wordt weggeschoren en de huid schoon gemaakt en gewassen met een desinfecterend middel. Ook wordt er vaak een antibioticakuur meegegeven om de wond te genezen en andere infecties te voorkomen.

Voorkomen

​Als u merkt dat uw konijn af en toe een vies achterwerk heeft probeer dan te achterhalen wat de oorzaak is. Meestal is het een voedingsprobleem. Geadviseerd wordt om niet meer dan 25 gram brokjes per kg lichaamsgewicht te geven. De rest van het rantsoen bestaat uit elke dag hooi en een handje groente of gras. Meer informatie over de verzorging vindt u bij Tips voor konijnen.​​

Middenoorontsteking

Wanneer uw konijn veel met het hoofd schudt, aan het oor krabt of het hoofd scheef houdt, kan er sprake zijn van een middenoorontsteking. Het konijn houdt zijn kop scheef naar één kant. Het kan zo extreem zijn dat het konijn zelfs omvalt en niet meer rechtop kan staan. De infectie is goed te behandelen maar het konijn kan er wel een scheve kop aan overhouden.

De belangrijkste oorzaak van middenooronsteking bij konijnen is besmetting met Encephalotozoon cuniculi (E. cuniculi of EC). Dit is een ziekteverwekker die naast oorontsteking ook andere ernstige problemen (zoals problemen met de nieren en ogen, verlammingsverschijnselen en epileptische aanvallen) bij het konijn kan veroorzaken. Verspreiding van E. cuniculi verloopt via aanraking met urine en via inademing.

Een middenoorontsteking kan ook beginnen met oormijt. Deze parasiet kan korsten in de oren veroorzaken. Onder deze korsten kunnen zich allerlei bacteriën nestelen en ontwikkelen die een ontsteking van het middenoor tot gevolg kunnen hebben. De korsten kunnen het beste worden verweekt waardoor ze iets makkelijker te verwijderen zijn. Voorzichtigheid is dan nog wel geboden omdat het vrij snel kan gaan bloeden.

Een derde mogelijkheid voor het ontstaan van middenoorontsteking is een verkoudheid. Irritatie en ontsteking van de slijmvliezen kan ophoping van pus veroorzaken achter het trommelvlies. De druk die ontstaat veroorzaakt pijn. Het konijn gaat dan minder eten. Wanneer het trommelvlies scheurt en het pus weg kan geeft dit tijdelijk enige verlichting van de pijn. Echter, om te kunnen genezen heeft het konijn antibiotica en eventueel pijnstilling nodig. Wanneer het konijn niet voldoende eet is dwangvoeren met een spuitje noodzakelijk.

Snot

Snot komt veel voor bij konijnen en is zeer besmettelijk. Het konijn kan in eerste instantie tekenen van een snotneus en traanoogjes hebben. Snot kan leiden tot koorts, stoppen met eten, vermageren, etterige ogen en zelfs longonsteking.

Als de luchtwegen ook aangestast zijn kan het konijn moeilijker ademen en zelfs sterven. Als er op tijd met een antibioticakuur wordt begonnen is er kans op herstel, maar vaak is de ziekte al te ver gevorderd en wordt het chronisch of sterft het konijn. ​Meestal worden konijnen besmet door contact met andere besmette konijnen. Snot kan ook verspreid worden door drinkflessen die niet goed gereinigd worden.

​Een goede verzorging zorgt voor een goede algehele gezondheid van het konijn. Gezonde konijnen hebben een sterkere afweer tegen ziektes wat de kans op ziek worden verkleint. Kijk ook bij Tips voor Konijnen.